Behandeling fysiotherapeut langzaamaan weer mogelijk

De fysiotherapiebehandelingen, waarbij fysiek contact is tussen therapeut en patiënt, kwamen tot donderdag 30 april in het hele land vrijwel stil te liggen. Wat betekent het besluit om weer langzaamaan op te starten voor de behandeling van dystoniepatiënten? We vroegen het aan het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).

Fysiotherapiepraktijken bleven gedurende de afgelopen weken telefonisch bereikbaar, maar vrijwel alle behandelingen werden stopgezet. Donderdag 30 april stemde het RIVM in met het besluit van verschillende beroepsorganisaties van fysiotherapeuten om weer meer patiënten te gaan behandelen. Uit een onderzoek uitgevoerd door Patiëntenfederatie Nederland gaf 56 % van de patiënten aan dat zij matige tot ernstige klachten ervaren door de beperkte mogelijkheid om hun fysiotherapeut te bezoeken.

Voorrang

Omdat niet meteen alle patiënten geholpen kunnen worden door fysiotherapeuten, krijgen mensen met ernstige klachten sinds donderdag 30 april voorrang. Binnen de landelijke richtlijnen is het aan de fysiotherapeut om te bepalen welke patiënten voorrang krijgen, aldus persvoorlichter Pieter Vonk van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF). “Dat is afhankelijk van de ernst van de klachten. Maar we realiseren ons dat het lastig meetbaar te maken is wie voorrang verdienen.”

Preventieve maatregelen

Dat niet meteen alle patiënten weer terecht kunnen, komt door de preventieve maatregelen die de  praktijken moeten treffen. “Naast een triage waarin de ernst van de klachten moet worden vastgesteld, zullen therapeuten ook de 1,5 meter afstand in de wachtruimtes moeten kunnen garanderen. Ook kost het aan- en uittrekken van de beschermende kleding extra tijd. Overigens is het bij niet-coronapatiënten toegestaan om zonder beschermende middelen te werken”, aldus Pieter Vonk.

Over het vermeende gebrek aan beschermende middelen, zegt Pieter Vonk: “Het Landelijk Consortium Geneesmiddelen (LCH) stelt dat er voldoende middelen beschikbaar zijn. Maar als een zorgverlener in één keer een hele grote voorraad bestelt, dan kan hij te horen krijgen dat slechts een deel wordt uitgeleverd. Zo zorgt het LCH voor een evenwichtige spreiding.” Patiënten die nog niet naar de praktijk kunnen komen, worden geholpen door middel van beeldbellen.

Antwoorden in onzekere tijden

Voorzitter Robert Scholten van de Dystonie Vereniging is blij met de uitwisseling van inzichten die plaatsvindt binnen de Medische Advies Raad en met de bijdragen van de Nederlandse Vereniging voor Neurologie en het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie. “We hebben te maken met een totaal nieuwe situatie in onze gezondheidszorg, die veel vragen oproept. Alle partijen hebben geholpen om onze leden door middel van e-mail nieuwsbrieven zo goed mogelijk te informeren. Door in deze onzekere tijden antwoorden op vragen te geven, hebben we onze leden echt kunnen helpen. We hebben daar veel positieve reacties van patiënten op gekregen en zijn alle partijen die hieraan hebben bijdragen dankbaar voor hun inbreng.”